2018-12-02

Нардеп Анна Романова: «Якщо, окрім Тунелю кохання і руїн, у вас більше нічого немає туристично привабливого, то його треба створити»

У Рівненщини є потенціал, але немає чітко сформованого продукту, який би приваблював туристів. Такої думки дотримується народний депутат від «Самопомочі» Анна Романова, фахівець у сфері туризму, яка з робочим візитом відвідала Рівненщину. Депутатка весь день зустрічалася із місцевими активістами та бізнесменами, а пізніше поділилася враженнями від побаченого.

  • Ви відвідали Клевань та бачили концепцію відродження місцевого замку. Скажіть, як зробити так, щоб це місце та загалом Рівненщина стали привабливими для туристів?
  • Перше, що ми маємо зробити, це розібратися з юридичним статусом усіх зруйнованих замків, які є в Україні. Як це роблять європейці. Французи, наприклад, передали їх у приватні руки. У наших же чиновників такий підхід викликає шок.

Хоча на місці наших замків залишились вже здебільшого руїни. Бо держава – неефективний власник. У Європі можна приватизувати замки й історичні споруди, але за дуже жорсткими правилами.

До прикладу, куплена споруда повинна мати той історичний вигляд, який був. Наприклад, у Клевані французи підвели б до замку комунікації та продали усе за гривню. Однак, за двох умов: відродити усе, як було, і не закривати двері для відвідувачів. Скажу відверто: за грантові кошти з Польщі цього зробити неможливо. Бо на це Клеваню потрібно не менше півмільярда доларів.

  • Чим Рівненщина може стати цікавою туристам?
  • Ваш край поки не створив собі туристичного продукту. Я знаю усі міста, які цей продукт мають і популяризують. Рівного серед таких немає. Рівненщина відома лише Тунелем кохання, але це один об’єкт, а не туристичний продукт. Потрібно думати, як примусити туристів провести у себе на території більше, ніж одну добу, та й ще, щоб турист поселився в готелі. Сюди входить як транспортне сполучення, так і ресторани, де люди можуть провести час. Як тільки знайдуться справжні фахівці, які створять цей продукт, то у вас одразу з’являться туристи. Якщо у вас нічого, окрім Тунелю кохання і руїн, немає, то це необхідно створити.
  • Що може дати туризм?
  • Прибутки. Але не можна оцінювати ситуацію, зважаючи на прямі надходження до бюджету. Адже у туризму є лише один прямий податок – місцевий туристичний збір. Жодна сфера економіки не створює стільки робочих місць, як туризм. Він досить потужно розвиває готельну, ресторанну, банківську, краєзнавчу сфери, виготовлення сувенірів та сферу розваг. У нашій країні в індустрії туризму уже працює понад мільйон людей.
  • У Рівному створювали бренд міста, і завершилося усе не надто добре…
  • Чомусь брендом називають логотип. Байдуже, як він у вас виглядатиме – чи два кілечка, чи в’їзна брама. Бренд – це комплексне явище, його не потрібно плутати зі значком. Коли кажеш «Париж», то люди уявляють Ейфелеву вежу. Бо це – емоція. Однак, ніхто не знає, який логотип цього міста. Важливо, з чим ви у людей асоціюєтесь, з якими емоціями. Люди мають знати, що вони можуть побачити у Рівному.

Якщо провести фокус-групу з киянами, то я не готова сказати, яка емоція буде пов’язана з Рівним. Бо її потрібно формувати комплексно і не один рік. Лише після візуалізації створюють логотип. До прикладу, коли кажеш «Львів», то багато хто щось собі уявить –  можливо, кава, шоколад чи ратуша.

Проте в різних людей цей набір емоцій буде збігатися. Це означає, що львів’яни рухаються у правильному напрямку.

– Нещодавно у Рівному був «туристичний» скандал, коли агентство зібрало з людей гроші, а вони так нікуди й не поїхали. Як з цим боротися?

  • Цей туристичний сезон був найбільш шахрайським – жертвами стали близько 20 тисяч туристів. Найгірше, що з шахраями майже неможливо боротися офіційними скаргами та методами. Такий хаос на ринку існує через погану роботу регулятора – департаменту туризму при Міністерстві економіки. Зазвичай потерпілі люди є юридично неграмотними. Вони звертаються до поліції, а там це оформляють як адмінпротокол. Штраф за нього 1700 гривень. Справа за масове шахрайство на туроператора «Join UP» досі лежить у поліції.

Я готую інформаційну кампанію проти таких шахраїв. Видам спеціальну брошуру з роз’ясненнями, що робити, якщо вас обманули. Буде зразок, як правильно писати заяву до поліції.

– Як українці можуть вберегтися від туристичних шахраїв?

– Найлегший спосіб не стати жертвою шахраїв – перевірити в Інтернеті репутацію компанії, складати договір, в якому має бути чітко зазначено обов’язки та відповідальність туроператора. Ніколи не замовляйте тур в Інтернеті, переказавши гроші на картку шахраям, ви не доведете, що заплатили саме за поїздку. Також не раджу вестися на великі знижки.

–       Рівненщину, та й всю Україну, захопила трудова міграція. Як це зупинити?

  • З країни їдуть люди, які створюють тут ВВП, а залишаються ті, які лиш отримують соціальну допомогу. Ті ж самі поляки розгорнули масову кампанію з вивчення польської мови у наших вишах і навіть співпрацюють із директорами шкіл. Найбільш здібним школярам одразу підказують їхати вчитися до Польщі.

Нам потрібно розгорнути кампанію з довгострокового молодіжного кредитування. Аби молоді люди могли придбати собі житло, а відсотки хай би сплачувала держава. Чому це вигідно? По-перше, дуже знизилась ціна на нерухомість, тому якщо її купувати, то тільки зараз. По-друге, людина тут працюватиме та народжуватиме дітей.

Потрібно відкривати правду, що не все там так добре, як поляки розповідають. Люди працюють там по 15 годин. Якби українці мали можливість так само працювати вдома, то заробляли б не набагато менше.

За матеріалами «Рівне вечірнє»